Først var det Malmø Citytunnel. Nu har det danske firma SafeExIT travlt med at levere mere end 5.000 enheder til sikkerhedsbelysning i den 8 km lange tunnel gennem Hallandsåsen i Sverige.
Det er ikke første gang SafeExIT vinder en stor ordre hos nabofolket øst på. I 2009 stod firmaet for almen loftsbelysning, nødbelysning og flugtvejsarmaturer til Malmø Citytunnel.
Lige nu er SafeExIT i gang med at levere sikkerhedsbelysning i den 8 km lange tunnel gennem Hallandsåsen, som er en del i udbygningen af Västkustbanan mellem Gøteborg og Lund.
Ordren består af mere end 5.000 enheder til et to-cifret millionbeløb. SafeExITs direktør og indehaver, Peter Bech, lægger ikke skjul på, at Malmø projektet har været en god reference.
– I Malmø Citytunnel beviste vi, at vi som et relativt lille dansk firma kan levere sikkerhedsbelysning til et helt nyt, stort tunnelprojekt, fortæller han.
Ekstreme forhold
Ligesom i Malmø Citytunnel samarbejder SafeExIT også på Hallandsåsen med det svenske firma, Effekta Power Systems AB. De to samarbejdspartnere har leveret tunnelbelysning til en række store anlægsprojekter.
– Vi har samarbejdet med SafeExIT i vældig mange år, fordi de formår at udvikle robuste belysningsløsninger, som passer til projekternes forskellige krav. I tunneler skal produkterne kunne modstå de ekstreme forhold, som de udsættes for ved rengøring med højtryksspuling samt vindpres fra hurtigt kørende tog, fortæller Mikael Rosdahl fra Effekta Power Systems AB.
Der stilles store krav til den tekniske kvalitet af sikkerhedsbelysning i tunneler. Ansvarlig projektingeniør i det svenske Trafikverket udtrykker det således:
– Når Trafikverket skal vælge produkter til et krævende projekt som en togtunnel, så er det afgørende, at vi kan stole på, at produkterne er tilstrækkeligt robuste og virkelig kan modstå de hårde og vanskelige forhold i denne type tunneler. Driftsforstyrrelser og nedlukninger koster samfundet en masse penge og forstyrrer trafikken. Det bør undgås ved bl.a. at vælge det rigtige materiel med lang holdbarhed og god driftsøkonomi. Trafikverket kræver også, at deres leverandører har kompetencer og erfaring til at håndtere denne type arbejde.
– Der er mange ting, der skal klappe og ikke må gå galt, da det ellers kan få store konsekvenser for hele projektet. Derfor – og pga. de gode erfaringer i Malmø City tunnel – valgte Trafikverket Effekta Power Systems som leverandør af al belysning og nødbelysning til Hallandsåstunnelen, forklarer Trafikverkets projektingeniør.
Indviklet logistik
Leverancen til tunnelen består af flere forskellige typer belysning, som SafeExIT har udviklet og tilpasset de specielle forhold i Hallandsåsen: 3.054 stk. panikbelysning, 1829 stk. servicebelysning, 84 grønne markeringslys, 160 stk. nødposter samt 464 flugtvejsskilte – alle med forskellig meterangivelse. Dette stiller store krav til logistikken.
– Vi leverer 2 piktogrammer i hvert flugtvejsskilt, i alt 928 piktogrammer kombineret på 464 forskellige måder i forhold til meterangivelse og retning (højre/venstre/ned). Det hele skal pakkes i den rækkefølge, det monteres. Så det er lidt af en logistikopgave, forklarer projektchef Karsten Kristoffersen fra SafeExIT.
SafeExIT står også for sikkerhedsbelysningen i en række hjemlige tunneler, bl.a. Boulevardtunnelen, Øresundstunnelen og den nye Nordhavnsvejtunnel. Firmaet deltog også i renoveringerne af Bernstorffsvej-tunnelen og Guldborgsundtunnelen (begge vejtunneler).
Disse produkter er anvendt i projektet: